فهرست مطالب

هفت آسمان - پیاپی 41 (بهار 1388)

نشریه هفت آسمان
پیاپی 41 (بهار 1388)

  • بهای روی جلد: 12,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/04/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • گفت و گو
  • مقالات
  • حمید بخشنده صفحه 35
    سورن کیئرکگور بنیان گذار اگزیستانسیالیسم معاصر است و ابزارهای مفهومی آن را پدید آورده است. از نظر او، خدا خودش را به عنوان شیئی که ما آن را مطالعه نماییم مکشوف نمی سازد، بلکه او شخصی است که با ما تماس شخصی دارد. او واژه «اگزیستانس» را از آن جهت برای «انسان» به کار می برد که فردی آزاد، انتخابگر، دردمند، جدای از جمع، دارای شور و شوق و همواره در حال شدن است. از نظر کیئرکگور، در مراحل زندگی انسان، فرد زیبایی طلب خود را متعهد و ملتزم به هیچ امری نمی داند. اما انسان اخلاقی در اندیشه انجام دادن تکلیف است؛ معمولا ازدواج می کند و دارای حرفه ای است؛ درستکار و پاکدامن است. انسانی که در مرحله سوم یعنی سپهر دینی زندگی می کند، مظهر ایمان است؛ خصوصیت بارز این مرحله، محنت و سعی مدام برای مسیحی شدن یعنی دست کشیدن از هرگونه مطلوب نسبی برای وصول به مطلق است. مقاله حاضر ابتدا ریشه ها و زمینه های اندیشه کیئرکگور را که در آثار گوناگون وی نمود یافته است، تحلیل می کند؛ سپس درون مایه های تفکر او را بیان می کند؛ و در پایان به بررسی و نقد اندیشه او می پردازد.
    کلیدواژگان: کیئرکگور، خداشناسی وجودی، تفرد، هراس، ناامیدی، جهش ایمان
  • سید محمد روحانی صفحه 57
    معمولا هر دینی دارای متن یا متون مقدسی است که مهم ترین و بنیادی ترین آموزه های آن را دربردارد؛ به همین دلیل بهترین شیوه برای شناخت یک دین، بررسی متون مقدس آن است. این شیوه در مورد آیین سیکھ کاربرد بیشتری دارد؛ چراکه جایگاه کتاب مقدس گوروگرنته‍ صاحب در این آیین بسیار فراتر از یک متن مقدس است و به عنوان تنها پیشوا، و تجلی خداوند شناخته می شود. به غیر از کتاب مقدس، چند متن دیگر نیز در این آیین دارای تقدس و اعتبار هستند؛ مانند دسم گرنتھ که اشعار منسوب به دهمین پیشوای این آیین را دربردارد؛ اشعار آن در نیایش های روزانه سیکه‍ ها استفاده می شود. مجموعه اشعار دو تن از یاران گوروی پنجم و دهم به نام های بهایی گورداس و بهایی نندلال گویا که به عنوان مفسر کتاب مقدس، بسیار مورد احترام سیکھها هستند و همچنین متونی تاریخی دینی به نام جنم ساکھی ها که شامل شرح زندگی اولین پیشوای این آیینگورونانک هستند. در این نوشتار ضمن آشنایی با ساختار و محتوای این متون مقدس، جایگاه دینی آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
    کلیدواژگان: گوروگرنته~ صاحب، دسم گرنته~، وار، گورداس، نندلال، جنم ساکهی
  • محمدعیسی جعفری صفحه 73
    جبر و اختیار همواره از مسائل مهم و بحث انگیز عقیدتی مسلمانان است که به لحاظ تاریخی، ریشه های آن را در قرآن و سنت می توان یافت. این مسئله در همان نیمه اول قرن اول هجری به عنوان یک دغدغه فکری مهم خود را نشان داد. بعدها با گسترش علم کلام، رویکردهای متفاوتی در این مسئله پیدا شد. این مسئله در عرفان نیز مورد توجه بوده است؛ اما با وجود گذشت چند قرن از ظهور بحث های نظری در حوزه ی عرفان هنوز دیدگاه عرفان جهت تمایز و تشابه خود را نسبت به دیدگاه دیگر متفکران اسلامی نشان نداده است. از این رو کسانی بوده و هستند که دیدگاه عرفا و به خصوص ابن عربی را در بحث جبر و اختیار، به جبر (از نوع اشاعره آن) پیوند می دهند. نوشتار حاضر (در حد توان خود) تلاش دارد این مسئله را روشن سازد که دیدگاه ابن عربی در جبر و اختیار به کجا منتهی می شود؟ با توجه به مبانی خاص عرفانی و شواهد نوشتاری ابن عربی، می توان دیدگاه وی را دست کم متفاوت با دیدگاه های رایج دو دسته متکلمان اسلامی (معتزله و اشاعره) تلقی کرد. بدیهی است به سبب جایگاهی که ابن عربی در عرفان نظری دارد، دیدگاه وی در این موضوع را می توان دیدگاه همه عرفا تلقی کرد.
    کلیدواژگان: ابن عربی، جبر، اختیار، قدرت حادث، خلق افعال، علم حق، اسباب
  • احمدرضا مفتاح صفحه 97
    برای تبیین چگونگی رابطه ایمان و عمل با تاکید بر منابع شیعه اثناعشری از دو نوع رابطه می توان سخن به میان آورد: رابطه مفهومی و رابطه عینی. رابطه مفهومی ایمان و عمل به کالبد شکافی این معنا می پردازد که آیا عمل جزو ذات ایمان است یا نه؟ اگر عمل از اجزای تشکیل دهنده ایمان باشد با فقدان آن، ایمان نیز منتفی می شود و اگر عمل جزو ذات ایمان نباشد، بلکه از لوازم یا شرائط ایمان محسوب شود، با فقدان آن ایمان منتفی نمی شود، گرچه ایمان کامل نخواهد بود. اهمیت مسئله از آنجاست که از یک سو از ظاهر برخی روایات شیعه برمی آید که عمل جوارحی یکی از ارکان ایمان است و حتی گاه گفته شده که تمامی ایمان به عمل است و از سوی دیگر اگر عمل جزو ذات ایمان محسوب شود، دایره اهل ایمان تنگ می شود و با دیدگاه رایج امامیه در تعارض خواهد بود. و اما در رابطه عینی سخن بر سر این است که در عالم واقع، رابطه دو سویه ای از نوع اشتراط، کاشفیت یا تلازم میان ایمان و عمل وجود دارد. چراکه ایمان مقتضی عمل صالح است و عمل صالح نشانه و دلیل بر ایمان خواهد بود.
    کلیدواژگان: ایمان، عمل، رابطه مفهومی، رابطه عینی، جزئیت عمل، عدم جزئیت عمل
  • نقد
  • معرفی کتاب
  • سید حسن اسلامی صفحه 149
  • اشاره ها
|
  • Hamid Bakhshandeh Page 35
    Kierkegaard is regarded as the founder of contemporary Existentialism of which there are two major types: theistic and atheistic. He provided the contemporary Existentialism with the conceptual devices. According to Kierkegaard, God does not reveal himself as an object to be studied, but as an individual who involves himself in a personal relationship with us. He adopts existence on the grounds that on the one hand man is isolated, painful, passionate and free to make choice and on the other hand he is always in becoming and by his free choice makes his own life. According to Kierkegaard, in the stages of human existence, the aesthetic individual does not regard himself as committed to anything. But the moral individual is obssessed with the fulfilment of his duties; he gets married; finds a job; he is righteous and pure. The individual who lives in the third stage of the life, that is, the religious stage, is the manifestation of faith; the distinguishing characteristics of this stage is sympathy and continuous attempt to become christian, that is, avoiding any kind of relative ideal in order to achieve the absolute. This article begins with an investigation into the roots and backgrounds of Kierkegaard’s thought which have been manifested in his different works; then, it proceeds to set forth his main motifs; and finally it offers a critique of his ideas.
    Keywords: Kierkegaard, existential knowledge of God, indviduality, truth, dread, despair, leap of faith
  • Seyyed Mohammad Rouhani Page 57
    Usually every religion has got a scripture or set of scriptures which consists of the most fundamental teachings. So, the best way to study a religion is the careful examination of its scriptures. This approach is more applicable to Sikhism, for the status ascribed to the principal scripture is more than a mere sacred text so that it takes on the status of the only Guru or spiritual leader; this scripture, Guru Granth Sahib, is regarded as the manifestation of God in word. Other key scriptures include Dasam Granth, Bhai Gurdas and Bhai Nand Lal’s Vaars and Janam Sakhi. Dasam Granth is the scripture which contains all of the poetic writings of Guru Gobind Singh Ji, the tenth Guru; its poems are used in daily prayers of Sikhs. Bhai Gurdas and Bhai Nand Lal’s Vaars are two sets of poems composed by Bhai Gurdas and Bhai Nandlal, the former a companion of the fifth Guru and the latter a companion of the tenth Guru. As interpretations of Guru Granth Sahib, these sacred writings enjoy high status among Sikhs. Finally, Janam Sakhi, a religious-historical text and a biography of the first Sikh, Guru Nanak, is another key scripture of Sikhism. While dealing with the structure and content of these scriptures, this article examines the religious status of each of them.
    Keywords: Guru Granth Sahib, Dasam Granth, Vaar, Bhai Gurdas, Bhai Nand Lal, Janam Sakhi
  • Mohammad Isa Jafari Page 73
    Free will and predestination has always been one of the key and controversial issues for Muslims and it can be traced back to the Holy Quran and Tradition. This issue proved controversial in the first half of the first century of Hegira. Then, with the development of theology, different approaches were taken to this issue. This issue has been considered in mysticism too. But, after centuries since the appearance of theoretical discussions in mysticism, mystical perspective has shown no difference or similarity to the positions adopted by other Islamic thinkers. As a result, there have been and there are some who identify mystics’ views, especially Ibn Arabi’s concerning free will and predestination with that of Asharism. This article attempts to clarify in what Ibn Arabi’s view result. Regarding his particular mystical principles and written evidence, his view can be considered different from two groups of Islamic theologians, the Mutazila and the Asharites. Now, because of Ibn Arabi’s status in theoretical mysticism, it is evident that his position on this issue will be regarded as that of all mystics.
    Keywords: Ibn Arabi, predestination, free will, created power, creation of acts, God's Knowledge
  • A. R. Meftah Page 97
    In order to explain how faith and practice are related on the basis of the Twelver Shiite sources, we can speak of two kinds of relationship: conceptual and objective. The conceptual relationship of faith and practice is concerned with the question whether practice is a constituent part of faith. If practice is among constituent parts of faith, the loss of it will lead on to the loss of faith. But if practice is regarded as one of the conditions or elements outside faith, the loss of it won’t result in the loss of faith although it won’t be a perfect one. This issue is significant, because on the one hand, according to some Shiite traditions, physical act is one of the constituent parts of faith and it is even narrated that faith totally consists in practice and on the other hand, if this is the case, the number of believers will be very restricted whereas this position is not consistent with the current Shiite viewpoint. As regards the objective relationship, the interaction between faith and practice can be either of a conditional, revealing or concomitant type in the external world. In fact, faith necessitates righteous practice and righteous practice, in turn, is a sign and proof of faith.
    Keywords: faith, practice, conceptual relationship, objective relationship, particularity of action